چگونه به هدف خود برسیم

تعیین اهداف و دستیابی به آن ها (چه رؤیاها بنامیمشان یا عنوان آرزو، نتیجه یا هر چیز دیگری به آن ها بدهیم) پایه و اساس تجربیات بشری محسوب می شود. هدف گذاری مثبت، در عین حال که به شما شور و شعف می دهد، می تواند در زندگی تان تغییری واقعی پدید آورد. در ادامه مقاله مراحل موفقیت و عناصر یک نتیجه ی مطلوب در رسیدن به اهداف را برای شما خوبان بیان می کنم.

به نظر می رسد که نیروی انگیزشی بسیار از پیشگامان کسب و کار و کارفرمایان، بلند پروازی یا رؤیا بوده است. اهداف انگیزه بخش برای این افراد به عنوان معیار سنجش موفقیت عمل می کنند. شاید سازمان ها برای دستیابی به اهداف و نتایج مورد نظرشان راهبردهای متفاوتی از جمله روش مدیریت بر اساس اهداف از پیش تعیین شده، برنامه ریزی شرکتی و سیستم های کنترل بودجه را به کار می برند. اما مدیران و رؤسای کل شرکت ها، گاهی به رغم سکون و رکورد سازمان زیرمجموعه ی خود، غالباً به صورت فردی به اهدافشان دست می یابند. این فرد است که اهداف مناسب خود را به انگیزه، خودباوری، پیگیری مداوم و کلیه ی خصوصیاتی که به موفقیت نهایی منجر می شوند تبدیل می کند. بنابراین جای تعجب نیست که غالباً فقط تعداد اندکی از افراد کلیدی عامل موفقیت سازمان معرفی می شوند.

 

 

روش دستیابی به هدف

ظاهراً ایده تلاش برای رسیدن به هدف بخشی از سرشت انسانی به حساب می آید. همه ی ما غرایز دستیابی به هدف را در وجود خود داریم که به طریقی با گرایش همه ی مردم جهان به نشاط طلبی و گریز از درد و اندوه ارتباط دارد. افراد به طریقی رفتار می کنند که معتقدند به این طریق منافعشان تأمین می شود. به بیان دیگر، میل داریم که بنا به دلیلی یا قصد معینی کاری را انجام دهیم، و چه آن را به زبان آوریم یا خیر، در ذهنمان به دنبال کسب نتیجه هستیم.

با تعیین آگاهانه و دقیق اهداف خود، به طوری که به “نتایج مناسبی” ختم شوند، امکان بیشتری برای جامه ی عمل پوشانیدن به آن ها و کسب موفقیت خواهید داشت.

ان ال پی بر پایه ی همین گرایش ذاتی به هدفمند بودن و اشتیاق برای برخورداری از زندگی هدفمند و با معنی استوار شده است.

 

مدل چهار مرحله ای موفقیت

هدف گذاری یکی از اجزای فرایندی ساده اما حیاتی به نام مدل چهار مرحله ای موفقیت به شمار می آید، که نشان دهنده ی نحوه ی برنامه ریزی شما برای رسیدن به اهداف شخصی تان است.

ابتدا مشخص کنید که چه می خواهید (هدف خود را تعیین کنید).
کاری انجام دهید.
توجه کنید که عملتان چه پیامدی دارد.
طرز عمل خود را تغییر دهید تا وقتی به نتیجه ی مطلوب برسید.
این مدل ساده در مورد تمامی رفتارها و موفقیت های ما صدق می کند. همانطور که به سمت هدف حرکت می کنیم، همه چیز به صورت طبیعی پیش می رود. اما گاهی ما به سمت اهداف درست حرکت نمی کنیم. اگر مدل چهار مرحله ای موفقیت را آگاهانه به کار ببندید، پس از کوتاه زمانی خواهید دید که این مدل در شرایط گوناگون چگونه عمل می کند.

معمولاً یک خط ظریف، موفقیت را از شکست جدا می کند. و غالباً حذف یکی از مراحل یا درست عمل نکردن به آن ها (مثل عدم تعیین اهداف مشخص یا درس نگرفتن از تجربیات) به عامل اصلی شکست تبدیل می شود.

 

 

عناصر یک نتیجه ی مطلوب

هدفی که در نظر می گیرید باید:

  • مشخص باشد
  • قابل سنجش باشد
  • دست یافتنی باشد
  • به موقع باشد
    ما مدل بالا را مدل هوشمند می نامیم. این مدل فقط بخشی از ماجرا را بیان می کند. برای هدف گذاری واقعاً مؤثر باید رهنمودهای ان ال پی را در این زمینه مرسوم به “عناصر نتیجه ی مطلوب” که پیش تر بیان شد، اجرا کنید.

در این جا شش عنصر در مورد اهدافتان کاربرد دارند و در واقع طرز بیان دیگری از مدل هوشمند است بیان می کنیم.

  • هدفتان را قاطعانه بیان کنید.
  • هدفتان را در شرایط واقعی قرار دهید.
  • هدفتان را در قالب عبارت هایی مشخص و حسی بیان کنید.
  • هدفی را برگزینید که خودتان بتوانید به آن دست پیدا کنید.
  • آثار رسیدن به هدف را صادقانه ارزیابی کنید.
  • هدفی را برگزینید که بیارزد.
    نویسنده: منصوره جمشیدیان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *